Fördelar med Groddar

Vad exakt är groddar? Tja, det finns många olika typer – nästan lika många som ätbara växter. Bönspirer, solrosspirer, rågspiror … varje växtmat börjar med groddar och växer därifrån. Korn, frön och nötter kan alla växa, såsom vete och korn, morotfröolja, korianderfrön och jordnötter.

Men den främsta orsaken till ätspiror handlar om näring och matsmältning.

Det handlar i grunden om att få maximal nytta av växter i den mest biologiskt koncentrerade formen. När du växer mat ökar du proteolytiska enzymer som kan smälta kolhydrater och proteiner. Medan din kropp producerar proteolytiska enzymer när du äter mat som inte innehåller matsmältningsenzymer, är din kropp tvungen att göra dem (i stället för att göra enzymer som ska göras). Efter en stund minskar din kropps förmåga att producera rätt enzym med dess förmåga att bekämpa sjukdom.

Enzymer från växande livsmedel kan ersätta vad din kropp inte producerar längre.

Spirar så unga som tre dagar innehåller 10 till 100 gånger glukoraphanin, den främsta enzyminduceraren, från mogna grönsaker, vilket hjälper till att skydda mot cancerframkallande kemikalier. Att konsumera en växande kost ökar inte bara innehållet i vitamin C-vitamin, enligt Dr Totals hälsoprogram. Mercola (Dr. Joseph Mercola och Nancy Lee Bentley, 2003) men också öka klorofyllhalten (en bra sak), vilket skapar en miljö som inte är användbar för skadliga bakterier och avgiftar kroppen medan du ökar din syrehalt och immunförsvar.

Hälsofördelar med Spirer

Vissa tycker att sprit är ganska konstiga att äta när vuxna sorter är nära, men de kommer med ett mycket fördelaktigt näringspaket som saknas från den vuxna versionen, så det kan sägas. Det är bara meningsfullt att från frön till mogna växter finns det olika näringsämnen, och vissa är koncentrerade. Innehållet i E-vitamin, som till exempel (vilket ökar immunsystemet och skyddar celler från skador på fritt radikaler) kan vara så hög som 7,5 mg i en kopp broccoli-sprit jämfört med 1,5 mg i samma mängd rå eller kokad broccoli. Selenhalten kan öka från 28 mg jämfört med 1,5 i samma skala.

Medan en kopp spiring kan vara mer än du konsumerar i taget talar profilen ovan om de näringsämnen de tillhandahåller. I denna mängd får du 43 procent av det rekommenderade dagliga värdet i vitamin K (för styrka och benbildning och ökat skydd mot nervskador i hjärnan, vilket hjälper till att behandla Alzheimers sjukdom). Du får också 23 procent av DV i vitamin C

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *