Goda Vanor för Hjärnan

Jag är säker på att du har hört det förut: hjärnan är som en muskel. Ju mer du använder det desto starkare. Om dina hjärnceller (neuroner) inte används kommer de att vissna och dö. Men du kan bygga bra reserver och utveckla nya vägar. Följande är saker du kan göra i ditt liv som kommer att ge bra utbildning i din hjärna, vårda det och i vissa fall verkligen förändra din hjärna. Denna vana kommer att göra dig bättre nu och förhoppningsvis ge resultat i framtiden, eftersom de kan hjälpa till att förebygga demens och Alzheimers sjukdom.

Öva positivt tänkande

När dåliga saker händer i ditt liv, berätta för dig själv att du kommer att skicka dem. Vet att du har styrka och stöd för att göra det och de kommer inte att vara för evigt. Istället njut när goda saker kommer till dig. När du bor din dag, försök och se saker i världen och andra människor. Genom att tänka så här bildas nya vägar i hjärnan. Ja, hjärnan kan verkligen förändras och det är känt som neuroplasticitet. Genom att utveckla en positiv tankegång har din hjärna verkligen byggt en ny positiv väg.

Regelbunden motion

När du tränar, innehåller ett antal neurotransmittorer som frigörs i hjärnan endorfiner, serotonin, dopamin och norepinefrin. Detta är en naturligt förekommande stämningsutlösare som minskar risken för depression.

Hälsosam kost och inte för mycket

För god fysisk och psykisk hälsa, håll balanserade livsmedel som innehåller mycket mat, frukt och grönsaker. Men det finns vissa saker som är bra för hjärnan. Dessa inkluderar: frukt, grönsaker och proteiner som ägg, sojabönor, bönor, nötter och frön. Kanel, rosmarin, gurkmeja, basilika anses alla för att skydda mot Alzheimers sjukdom. Dricka frukt eller grönsaksjuice kan skydda skador på hjärnceller eftersom de innehåller höga halter av polyfenoler, som är antioxidanter

Stäng av TV: n

Att titta på för mycket tv kan öka risken för att få Alzheimers enligt en studie från 2005 som publicerats i Brain and Cognition. Risken ökar med 1,3% för varje extra timme som spenderas på tv.

Pussel och spel

Pussel och spel aktiverar olika delar av hjärnan beroende på typ. Delta i allt som får dig att tänka. Spela schack, logiska pussel, anagram, strategispel, crosswords, Sudoku, Mahjong, pussel, kortspel, scrabble. Försök med variationer att träna olika delar av din hjärna och öka komplexiteten när de blir för lätta.

Lär dig nya saker

När du lär dig något nytt skapar du nya kopplingar mellan neuroner och befintliga blir starkare. Att lära sig nya saker handlar inte bara om att ta en kurs eller utöka sin kunskap på ett nytt område. Det handlar om att anpassa sig till förändringar som sker varje dag.

Läs böcker

Det är mycket involverat när du är nöjd med läsaktiviteter som verkar avslappnad. Din hjärna är upptagen eftersom du behöver hålla information om vad du har läst och kan ta det när du läser en bok. Vem är de nämnda tecknen 100 sidor sedan? Du aktiverar också din kreativitet och fantasi när du tar med karaktärerna avbildade i ord till liv i ditt sinne.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *